Het verband tussen je schamen voor je mobiele telefoon en de economische crisis

wilskracht

Was jij iemand die nog in het bezit was van zo’n ‘ouderwetse’ mobiele telefoon, of heb jij die nog steeds? En dat terwijl de meeste mensen om jou heen al lang met een luxe Smartphone rondlopen? Nog niet zo lang geleden had ik zelf nog zo’n oud geval; een Nokia 6301 om precies te zijn. Het werkte perfect en ik had altijd bereik. Bovendien vind ik het meest belangrijke aan een mobieltje dat je ermee kunt bellen en te allen tijde bereikbaar bent. 

Maar als ik in de trein zat, in het winkelcentrum was of gewoon over straat liep en iedereen om mij heen druk in de weer zag met hun Smartphone, schaamde ik mij soms dat ik nog zo’n ouderwets ding had. Het gaf mij uiteindelijk de aanzet om ook zo’n mooie Smartphone aan te schaffen.

Dat de meeste mensen om mij heen een al Smartphone hadden, was voor mij niet de voornaamste reden om er ook één in huis te halen. De voornaamste reden is, dat ik nu bijvoorbeeld overal mijn e-mails kan checken of dat ik gauw iets op het internet kan opzoeken. En dat is gewoon handig.

Het stond al een tijdje op mijn ‘To-do’ lijstje om een Smartphone te kopen, maar ik werd er door al die Smartphone gebruikers om mij heen dan ook constant aan herinnerd!

Wat heeft dit met de toestand van de huidige economie te maken?

Je bent het vast wel met mij eens, dat ieder van ons graag ergens bij wil horen. Iedereen verlangt naar een soort ‘wij-gevoel’; een omgeving waarin mensen jouw denkwijze delen, waar je een klik met de anderen voelt en men jou simpelweg begrijpt.

Men zegt dat iemand het ‘gemiddelde’ is van de mensen met wie hij/zij omgaat. Dus als je succesvoller wilt zijn, is het verstandig om je te omringen met mensen die al zijn aangekomen waar jij naartoe wilt. Met de tijd zal je dan vanzelf het ‘gemiddelde’ van die mensen worden. Je neemt, doordat je met bepaalde personen omgaat onbewust ook hun denkwijze, hun overtuigingen en de wijze waarop zij naar de wereld kijken over en dit zal jou als persoon veranderen, eerst van binnen uit, en later ook zichtbaar aan de buitenkant, door de vruchten die  deze veranderingen afwerpen.

Het bewustzijn van een groep mensen heeft dus invloed op jou en des te meer, als je er voor open staat. Zo heb je ook het zogenaamde “collectieve bewustzijn”; het bewustzijn van alle mensen bij elkaar. Als je om je heen kijkt, kun je wel raden wat hiermee bedoeld wordt. Helaas is dit vaker negatief dan positief.

De economische crisis is misschien de realiteit voor velen, maar niet automatisch ook voor jou!

Onze media, zoals TV en radio, zijn kanalen om het collectieve bewustzijn te ‘verspreiden’ en je bent het vast met mij eens, dat het effect hiervan vaker negatief is dan positief. Want waar wordt je momenteel nou niet bedolven onder de verhalen over de economische crisis?

Het is voor veel mensen wellicht een feit, dat ze in deze tijden iets dieper in de buidel moeten tasten, maar er zijn ook genoeg mensen (hoewel het hier om een relatief klein percentage gaat), die momenteel wel financiële voorspoed ervaren.

“De omgeving is sterker dan de wilskracht”

‘Je omgeving is sterker dan je wilskracht’ is een uitspraak die vaker van toepassing is dan je denkt. Natuurlijk zijn er mensen die door hun wilskracht uit een minder rooskleurige omgeving zijn ‘ontsnapt’, maar dit komt omdat zij bewust kozen voor hun gewenste omgeving; deze mensen bevonden zich in een actieve staat en waren doelgericht bezig. Zij besloten bewust, om die stappen te ondernemen, om daar te komen waar zij wilden zijn. Dit vraagt om veel focus en commitment.

Daarnaast is er nog de zogenaamde passieve staat; een toestand waarin mensen niet bijzonder doelgericht zijn en de dingen gewoon aannemen zoals ze zijn. Als zij iets willen bereiken, worden ze vaak terug getrokken door de groep en veranderingen laten daarom veel langer op zich wachten. Deze personen blijven vaak vastzitten binnen de ‘grenzen’ van de groep. Hier geldt; de omgeving is sterker dan de wilskracht.

Je kunt door middel van scholing of studie misschien wel een nieuwe taal leren, maar de cultuur die bij een taal hoort, leer je alleen kennen door jezelf in een omgeving te plaatsen waar deze taal gesproken wordt. Zo betrek je ook je onderbewustzijn bij het leerproces en leer je de taal sneller en gemakkelijker dan uit een boek. Ook leer je de expliciete (onuitgesproken) betekenis van woorden in plaats van alleen de impliciete (uitgesproken) betekenis kennen. Dit is onder andere de reden waarom baby’s/peuters gemakkelijker een taal aanleren en zelfs met gemak meerdere talen simultaan kunnen spreken.

Zo ‘steelt’ jouw omgeving je geld!

Het feit dat jouw omgeving jou vertelt dat er een economische crisis is, en dat je op je centen moet letten, heeft een voordeel en een nadeel.

Het voordeel is dat het jou bewust maakt van waar je bent. Je omgeving wijst je erop dat je mogelijk meer uitgaven gaat krijgen dat wat er aan inkomsten op je rekening binnenstroomt.  Door je hier bewust van te zijn, kan je erop inspelen door bijvoorbeeld een tijdje zuiniger aan te doen.

Maar een nadeel is dat jouw omgeving jou ook kan beïnvloeden met een ‘armoedebewustzijn.’ Hoe vaker je om je heen hoort dat er een economische crisis is en dat iedereen minder te besteden heeft, hoe meer dit bijdraagt aan je ‘armoedebewustzijn.’

Het gevoel van armoede heeft voor jou een bepaalde frequentie. Als deze frequentie maar vaak genoeg wordt herhaald, wordt het tevens jouw dominante frequentie. En jouw dominante frequentie trekt levenservaringen aan, die deze frequentie ‘weerspiegelen’. Zo kan het gebeuren, dat je het in eerste instantie op financieel vlak breder had dan de meeste mensen, maar op een gegeven moment ook krap bij kas zit. In de praktijk zal je dit verband niet gauw herkennen, omdat het proces met minimale stapjes verloopt. Daarom is het zo belangrijk dat je je ervan bewust bent, welke ‘waarheden’ jij tot jouw leven toelaat.

Bepaal zelf de koers die je wilt varen

Aan het begin van deze tekst vertelde ik je, dat mijn omgeving mij onder andere aanzette om een Smartphone te kopen. Ook al was het ‘sociale duwtje’ in de rug niet de primaire reden om een Smartphone aan te schaffen (mijn primaire reden was het onderweg kunnen e-mailen en internetten) toch wekten de mensen om mij heen bij mij een soort drang om met de tijd mee te gaan. Dit verschijnsel zie je ook in de mode. Wanneer je omgeving een bepaalde schoen draagt, ben je eerder geneigd om een soortgelijke schoen te kopen.

Zo is het ook met de berichten over de economische crisis, waarmee we continu worden overspoeld. Hoe vaker jij hiermee wordt geconfronteerd en de realiteit ervan om je heen ziet, hoe gemakkelijker dit deel uit gaat maken van jouw dominante frequentie. En op den duur zal je zelf ook de nadelen van de economische crisis ervaren. Het lijkt misschien gemakkelijk gezegd, maar de combinatie van doemberichten uit je omgeving en daarmee gepaard gaande voorbeelden in de praktijk, hebben een grotere invloed op jou dan je denkt. Als je niet je eigen koers bepaalt, zal je spoedig meevaren met de koers die jouw omgeving voor jou heeft uitgezet.

Wat kun je hiertegen doen?

Ook in tijden van economische crisis kun jij welvaart ervaren. Om dit te bereiken, zal je minder aandacht moeten gaan besteden aan de negatieve berichten om je heen. Het is wel goed om je er bewust van te zijn, zodat je weet waar je staat en wat er gaande is, maar blijf er niet in ‘hangen’!

Vervolgens bepaal jij je eigen koers. Bouw aan je eigen dominante frequentie van welvaart. Dit kun je op verschillende manieren doen.

  1. Een goede manier die je ter plekke kunt doen, is verhalen over jezelf te gaan schrijven, waarin je uiteenzet hoe het is om het financieel goed voor elkaar te hebben, zoals ook beschreven wordt in het artikel over het succes-dagboek.
  2. Een andere manier is om op zoek te gaan naar mensen die al op een punt zijn aangekomen waar jij ook naartoe wilt. Omring je met deze mensen. Praat met hen, bouw een sociaal netwerk met ze op, ga samen gezellig wat drinken en vraag bijvoorbeeld hoe zij hun doelen hebben bereikt in het leven. Probeer te begrijpen hoe zij denken en wat hun dominante frequentie jou eigenlijk ‘vertelt’.
  3. Een andere manier die een krachtig effect kan hebben, is om artikelen te zoeken en boeken te lezen, die over de succesverhalen van echte mensen gaan. Omring je met dit soort succesverhalen. Hoe meer je dit doet, hoe meer jij je ervan bewust wordt dat jij hetzelfde kunt doen, dat deze succesvolle personen ook maar gewoon ‘mensen’ zijn en hun eigen uitdagingen zijn tegengekomen op hun levenspad.

Door dit ‘ succes-bewustzijn’ tot jouw dominante frequentie te maken, zal je al gauw tot nieuwe ideeën en creatieve oplossingen komen. Vaak bevond de juiste oplossing zich al langere tijd vlak voor je neus, maar omdat je er met een ‘ongeloofs-perspectief’ naar keek, zag je het niet als een oplossing. Zo kan een klein beetje moeite te steken in het bepalen van jouw eigen koers een enorm verschil maken.

 

4 Reacties op Het verband tussen je schamen voor je mobiele telefoon en de economische crisis

  • lisa zegt:

    Thx for sharing. . Just what i needed

  • Tilly zegt:

    Wat fijn om jullie stuk te lezen, zelf ben ik een positieve mens en een hard werkend zzper, maar als kapster staat mijn agenda vaak leeg, maar toch blijf ik vrolijk,en zegt tegen me zelf dat alles wel op zijn pootjes terecht komt. En ik blijf er in geloven op een drukke agenda.

    thankx voor jullie ondersteuning.
    Dikke knuffels van mij aan jullie, ga vooral zo door.

  • Niza zegt:

    Geniet van de dingen die je wel hebt en wel kan doen.

    uit bovenstaande tekst:
    Vervolgens bepaal jij je eigen koers. Bouw aan je eigen dominante frequentie van welvaart.

    Wat ik heb bereikt is dat als zzper heel veel werk in mijn agenda heb. Tussen tijds heb ik een product ontwikkeld waarop octrooi is afgegeven. Voor de productie zijn we nu aan het onderhandelen met een bedrijf.

    Ik weet: “wat ik wil heb ik”
    Denk aan bijv. 1 kop koffie en hij wordt aangeboden.
    Positief in het leven staan maakt het leven zoveel mooier.
    Veel succes !!

  • Azi Jhapsie zegt:

    Grappig, ik had dit net nodig 😀 !!! Blijkbaar had het zo moeten zijn dat ik deze artikel net onder ogen kreeg. Tanxs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Download het Gratis:
Zoeken
Loading